viernes, 1 de mayo de 2015

El Kilogram!

Bon dia,

El dilluns d’aquesta setmana la meva tutora em va comentar que el dimecres a les 12 se’n tindria que anar de l'escola per fer unes coses. Justament és l’horari dedicat al projecte, així que em va preguntar si em pareixia bé fer-ho jo. Vaig acceptar sense dubtar-ho. Ella volia tractar el concepte d'1 Kg on ja varem iniciar una conversa la setmana passada. 

                Els dies anteriors li vam estar demanant als pares que ens portessin coses que pesen  1Kg per treballar el pes justament aquest dimecres. La meva tutora em va dir que jo m’encarregaria d’aquesta sessió. Parlant del material de que disposava centre, la tutora em va comentar que tenien una balança. “Perfecte”, vaig pensar, la millor manera de tractar el pes i fer comparacions: que pesa més i que pesa menys. I lo millor de tot, amb una balança també es poden fer equilibris. Això va ser per que el dia anterior revisava el currícilum per detectar aspectes del pes i la seva mesura així com aprenentages anteiors.

                Així que va arribar el dimecres. I la meva tutora em va dir que no trobava la balança que només havia trobat una bàscula. Al principi em vaig quedar una mica bloquejada, però enseguida li vaig comentar que ho faria lo millor que podria. El que sí tenia clar, li vaig comentar, és que volia que a mesura que anéssim pensat els podríem “apuntar” en un full.

                Així que varen arribar les 12, la meva tutora se’n va anar. Vaig anar a buscar els nens del pati i vam entrar a descansar, just en aquell moment va arribar la mestra substituta per acompanyar-me en el moment,  

                La veritat que tot va anar molt bé. Primer de tot vam llegir la informació que havien portat alguns nenes de casa: què és un 1 kg? M’hagués agradat que ho llegeixis ells, però davant la por de no tenir temps ho vaig llegir jo lentament (davant el fet de ser una activitat que m’havia encomanat la meva tutora, em vaig deixar endur per els nirvis, després ho vaig pensar i me’n vaig a penedir per que penso que si ens hagués donat temps que ells ho llegissin). D’aquesta informació vam extraure una dada important: 1kg=1000g. Vaig dubtar sobre si els infants sabien que eren grams i també si coneixien la quantitat 1000. Em van adonar que sí, encara que no tots. 

Després de llegir les preguntes, vam comprovar que tot el que havíem dut pesava 1kg: paquet d’arròs, paquet de llenties, etc. Els infants pesaven les coses i deien la quantitat que veien a la bàscula als seus companys, alguns necessitaven la meva ajuda (primer ho ho vàrem fer d'un en un i després els hi vaig proposar de fer-ho en parelles, va funcionar millor). A mesura que mesuràvem els hi feia preguntes com 978 és 1 kg? em conestaven que no però tenine molt clar que casi, el mateix passava amb la quantitat de 1008grams, deien que no era 1kg per que es passava una miqueta. Altres deien que més o menys sí. 

Després, aprofitant que teníem una bossa de llimons i taronges, els hi vaig proposar pesar coses i fer combinacions per tal d’arribar a 1kg. Així que els hi vaig preguntar que podríem pesar. D’aquí sorgiren diverses combinacions: 3 llimons+4 taronges, paquet d’espirals de 500g amb 1 taronja i 3 llimons. A mesura que pesàvem ho representàvem en un full gran.

Finalment els hi vaig preguntar que més volien pesar, ja que na Lina em va comentar que li agradaria que ells es pessassin i els hi vaig preguntar amb l’esperança de que sorgix la idea. Però la dinàmica va canviar i vam començar a pesar coses de la classe. Davant la gran motivació que tenien per fer-ho vam seguir fins acabar la classe. Em va agradar molt les diferents combinacions que varen haver de fer amb els puzles per aproximar-se a 1kg: al principi es passen de pes, després era massa poc, fins que un nens va decidir que en comptes de llevar un puzle o posar-ne més hauríem de canviar el de baix del per un que pesi menys, i així varen arribar.


Acabo amb la foto de la recollida d’informació.  

Coses que pesen 1kg (ens ha faltat posar el títol)
6 taronges
5 llimones
3 llimones i 2 taronges
3 taronges, 1 llimó i paquet de macarrons
Caixa de les peces de construccions
3 puzzles de la classe 

          

                Fins aquí avui. 

1 comentario: